fredag 10 januari 2014

Pimpad utdelning på gång från Western Asset Mortgage Capital Corp (WMC)

För att uppnå de kravs som ställs på en REIT när det gäller utdelningar kommer Western Asset Mortgage Capital Corp (WMC) att öka utdelningen för 2013/Q4. Aktieägarna kommer få ett val, att antingen få den utökade utdelningen i form av aktier eller $2,35 per aktie i ren utdelning. Om utdelningsalternativet blir för populärt kommer aktieägarna få $0,80 per aktie samt mellanskillnaden i form av aktier (om jag nu tolkat stycket nedan korrekt).

Western Asset Mortgage Capital Corporation (NYSE: WMC) announced that its Board of Directors has declared a fourth quarter/year-end dividend of $2.35 for each common share payable in a combination of cash and stock. As described below, stockholders will make an election to receive their dividend in cash or stock. If the cash election is oversubscribed, each stockholder electing cash will receive a pro rata cash amount of no less than $0.80 per share with the balance payable in stock.

Utdelningen betalas ut 28 januari (vilket bör innebära att den dyker upp på kontot den 30e) och jag är väldigt nyfiken på hur det kommer bli för min del som utlänning. Kommer jag få endera valmöjlighet "vald" åt mig per automatik? Eller kommer jag få något slags val vidarebefodrat till mig via Avanza?

Oavsett vilket är mitt innehav i WMC såpass litet att jag lyckligtvis inte känner något behov av att ligga sömnlös över det hela. Tvärtom är det en ganska spännande möjlighet att lära sig mer om hur processen i såna här fall fungerar, vilket kan vara värdefullt för framtiden med tanke på att jag lär fortsätta ha ganska stort fokus på amerikanska aktier.

Forts följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar