måndag 16 oktober 2017

Snålmånad oktober, andra veckan

Snålmånadens andra vecka avslutades igår och nu har första veckans inköp börjat ge resultat då jag kom ner kring under tian i måltidskostnad större delen av veckan.
Veckans facit:


Budget: 350,00 kr
Kostnader: 171,30 kr

Veckosumma: +178,70 kr

Var lite snålt med butikserbjudanden vilket hjälpte till att hålla nere kostnaderna. Desto mer deals den här veckan, inklusive billig bacon, ärtsoppa, pasta och lite annat jag tänkte slå till på.

Det jag hittills finner mest intressant med den här övningen är de pengar man kan spara genom att tänka till lite extra om vad man lägger pengar på - och vad man kan göra för att sänka kostnaderna på olika sätt. Själv har jag gått över från att äta en grovfralla till frukost varje morgon till att istället äta två skivor knäckebröd, en förändring som innebär en sänkning från ca 4 kr till ca 75 öre i frukostkostnad (lite smör och en klick kaviar inräknat i båda fallen). Många bäckar små...

Hur man handlar spelar också in - är man mer fokuserad på exakt vad man behöver handla är risken mindre att man strosar runt och gör onödiga impulsköp. Om man dessutom använder självscanning slipper man lockvarorna som brukar finnas vid de vanliga kassorna. Det kanske kan te sig som självklarheter, men jag har märkt att en del helt enkelt inte tänker på det.

Blir en något förkortad vecka då jag åker bort på söndag. Veckobudgeten ligger därmed på 300 kr. Eftersom jag fortfarande ligger på minus sen första veckan är målet att försöka hålla mig under 150 kr. Kan bli tajt, men bör gå - speciellt om jag håller mig borta från ChopChop och dylikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar